Sklepy stacjonarne, choć nadal stopniowo, wypierane są nieustannie przez ich odpowiedniki działające w globalnej sieci Internet. Jest to zjawisko jak najbardziej normalne i spodziewane, zwłaszcza dobie postępującej nieprzerwanie digitalizacji, jednakże nie jest to w żadnym wypadku pocieszeniem dla właścicieli przybytków tradycyjnych, którzy pragną przy ich wykorzystaniu generować zadowalające zyski oraz oferować swoje towary i usługi możliwie jak największej grupie konsumentów.
Okazuje się, że aby było to możliwe, muszą oni postawić na nowoczesne technologie, które sprawią, że ich sklep, punkt usługowy lub zakład stanie się konkurencyjny i przyciągać będzie zainteresowanych klientów. Niedrogim, a jednocześnie niezwykle skutecznym rozwiązaniem, które może pomóc przedsiębiorcom w osiągnięciu założonego celu jest kiosk samoobsługowy.
W telegraficznym skrócie powiedzieć można, że jest to responsywny ekran dotykowy zamknięty w specjalnej, odpornej na uszkodzenia i działanie czynników zewnętrznych obudowie, dzięki której może on zostać zainstalowany tak wewnątrz danego obiektu jak i w jego najbliższym otoczeniu.
Przy pomocy wgranego oprogramowania potencjalni konsumenci będą w stanie zaznajomić się z aktualnym portfolio przedsiębiorstwa, a jeżeli ich ono zainteresuje – złożyć zamówienie, natomiast jeżeli urządzenie wyposażone jest dodatkowo w moduł płatniczy, możliwym stanie się natychmiastowe uiszczenie należności. Rozwiązanie to jest nie tylko wygodne, ale i umożliwia ograniczenie obowiązków, z którymi na co dzień muszą zmagać się osoby zatrudnione w danym sklepie lub punkcie usługowym, jako że choć część z nich realizowana będzie w sposób zautomatyzowany.
Taka forma obsługi klientów okazać się może strzałem w dziesiątkę, bowiem wiele osób będzie chciało skorzystać z nowego, nietypowego urządzenia, zwłaszcza jeżeli da im ono możliwość uniknięcia konieczności stania wielu długich minut w kolejce. Zamiast tego możliwe będzie bowiem szybkie złożenie zamówienia i uzyskanie wszelkich możliwych informacji we własnym tempie, niezależnie od dostępności personelu oraz liczby konsumentów w danym przybytku.
Niejednokrotnie kiosk samoobsługowy może pełnić także funkcję reklamową. W takim przypadku na jego wyświetlaczu prezentowane mogą być materiały marketingowe informujące o organizowanych w danym okresie wyprzedażach, promocjach i przecenach – z pewnością treści takie zainteresują wiele niezdecydowanych osób oraz sprawią, że podejmą one finalną decyzję o skorzystaniu z oferty przygotowanej przez danego przedsiębiorcę, jednocześnie generując dla niego dodatkowy zysk.
Po właściwym przystosowaniu do specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej, kiosk samoobsługowy okazać się może niezwykle korzystną inwestycją – nie tylko nie wymaga on bowiem regularnej konserwacji, ale pozwoli także o wiele sprawniej obsługiwać klientów, sprawiając, że będą oni o wiele bardziej zadowoleni z obsługi oferowanej im w sklepie, a co za tym idzie – będą żywo zainteresowani odwiedzaniem takiego punktu w sposób regularny oraz powtarzalny.